Workshop Microbiota 2017

Publicat el: 02/10/2017

El passat 16 de novembre va tenir lloc III Workshop Anual de l’INSA-UB, una jornada organitzada cada any amb l’objectiu de convertir-se en un punt de trobada dels membres de l’Institut i d’aquests amb la comunitat científica al voltant d’un tema central abordat de forma transversal i multidisciplinària. La primera edició d’aquest Workshop es va dedicar a l’oli d’oliva («L’univers de l’oli d’oliva») i la segona, al cacau i a la xocolata («Cacau i xocolata: ciència i gastronomia»). Enguany, el tema proposat va ser «La salut de la microbiota: Prebiòtics i probiòtics en nutrició animal i humana» i es van dur a terme sessions enfocades a entendre el paper que juga la microbiota sobre la salut humana, en especial durant els primers 1000 dies de vida però també al llarg dels anys, en el desenvolupament de patologies com l’obesitat o alguns trastorns mentals. També es van presentar estratègies basades en pre- i probiòtics per a millorar la nutrició animal i contribuir a reduir l’ús d’antibiòtics en la producció primària, i es van descriure les principals aplicacions actuals dels probiòtics per a la prevenció i tractament de malalties gastrointestinals. L’organització del Workshop va ser liderada per les Dres Ruth Ferrer i Raquel Martin, del Departament de Bioquímica i Fisiologia de la Facultat de Farmàcia, amb l’ajut de la Dra Susana Guix, la Dra Carolina Storniolo i l’Arnau Vilas. L’esdeveniment va comptar amb el suport d’Agilent Technologies, Vitae Natural Nutrition, ITPSA Industrial Técnica Pecuaria, Ametller Origen, Biomérieux, BioNova Cientifica i STADA.

Entre els més de 170 assistents, hi van participar membres de l’INSA-UB, estudiants i nombrosos investigadors d’altres institucions, i es van presentar un total de 25 pòsters i 6 comunicacions orals. Podeu trobar la publicació dels resums presentats al Dipòsit Digital de la UB. Al finalitzar la jornada, els assistents van poder gaudir de la degustació titulada “Pre- i probiòtics a la cuina”, de productes elaborats per gentilesa del Dr Xavier Torrado-Prat i la Dra Montserrat Illan, del Departament de Nutrició i Ciències de l’Alimentació i Gastronomia (UB). En l’acte de cloenda, es va fer entrega del Premi a la Millor Publicació de l’INSA 2016, que va ser concedit a la Dra Martínez-Huélamo per l’article publicat a la revista Molecular Nutrition and Food Research "Bioavailability of tomato polyphenols is enhanced by processing and fat addition: Evidence from a randomized feeding trial”, el Premi a la Millor Comunicació Oral, que va ser concedit a l’estudiant Oriol Comas del Grup de Recerca Amines i Poliamines Bioactives dels Aliments pel treball presentat amb el títol “Prebiotic effect of cava lees on probiotic strains with dao activity”, i el Premi al Millor Pòster, que va ser concedit a la Dra Mariona Camps del Grup de Recerca Autoimmunitat i Tolerància pel treball presentat amb el títol “Effect of cocoa, cocoa polyphenols, theobromine and hesperidin on the gene expression of tight junction proteins in Caco-2 cells”.

Més info aquí