Celebració del V Workshop INSA-UB

Publicat el: 13/11/2019

La benvinguda i la presentació van anar a càrrec de la Sra. Blanca Padrós, Segona Tinenta d’alcaldessa d’Economia, Serveis Interns, Treball, Universitats, Innovació i Transparència de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, la Dra. M. Carmen Vidal, Directora en funcions del Campus de l’Alimentació de Torribera, i la Dra. Rosa M. Lamuela, Directora de l’Institut. En la primera sessió de la jornada es va tractar la part clínica on sota el títol de “Clínica i impacte social” van intervenir-hi la Dra. Amaya Peñalva, Dietista-nutricionista clínica de l’Hospital Moisés Broggi, el Dr. Roger Garcia Puig, Cap del Servei de Pediatria de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa, i la Dra. Teresa Dordal, Presidenta de la Societat Catalana d'Al·lèrgia i Immunologia Clínica. La següent sessió, titulada “Avenços científics”, es va dedicar a la recerca que duen a terme diferents grups de l’INSA-UB en relació a la temàtica de la jornada i en ella hi van participar les Dres. Margarida Castell, Mariluz Latorre, Joana Relat i Alba Tres, totes elles investigadores de l’Institut.

Finalment, en el tercer bloc de la jornada es va tractar el tema des de la seva vessant social mitjançant una taula rodona i un taller. Per començar aquesta tercera i última sessió, la Dra. M. Carmen Vidal va moderar la taula rodona titulada “Mites i realitats sobre intoleràncies i al·lèrgies" que va reunir representants de l’Administració, la industria alimentària, la restauració col·lectiva, la clínica i les associacions d’afectats. Concretament hi van intervenir la Sra. Elena Mora, Tècnica del departament de restauració de l'Associació Celíacs de Catalunya, el Dr. Eduard Dàvila, Director General de Zealia (empresa especialitzada en productes sense gluten), la Sra. Victòria Castell, Cap de Servei de Planificació, Auditoria i Avaluació del Risc de l’Agència Catalana de Seguretat Alimentaria, la Sra. Àngels Roca, Gerent d'F. Roca (empresa de restauració col·lectiva especialitzada en la gestió de menjadors escolars) i el Dr. Roger Garcia Puig, Cap del Servei de Pediatria de l’Hospital Universitari MútuaTerrassa.

Per tancar la jornada es va realitzar un taller de tast organitzat pels professors Xavier Torrado i Monste Illán, anomenat “Posa a prova el teu paladar: receptes alternatives per a al·lèrgies i intoleràncies”. Els assistents van tenir l’oportunitat de tastar receptes alternatives de brownie, croquetes i cervesa adaptades per a la població al·lèrgica o intolerant, i comparar-les amb les receptes o mètodes convencionals. Cal destacar que la cervesa per a celíacs va ser el producte que va costar més de distingir ja que la meitat dels assistents no van poder-la discernir de la cervesa tradicional.

Entre els més de 120 assistents, hi van participar membres de l’INSA-UB, estudiants i nombrosos investigadors d’altres institucions. A més, es van presentar un total de 27 pòsters i 5 comunicacions orals. Com cada any, l’Institut va atorgar 3 premis al millor pòster, millor comunicació oral i millor article científic publicat en el 2018. El pòster premiat va ser el que duia per títol Histaminase activity of Lactobacillus sakei and the promoting effect of cava lees on its growth, treball presentat per l’estudiant de doctorat Salvador Hernández del grup de recerca “Amines i poliamines bioactives als aliments”. El premi a la millor comunicació Oral se’l va endur Nelly. C. Muñoz membre també del grup de recerca “Amines i poliamines bioactives als aliments” amb el títol Polyamines in breast milk and infant formula. Per últim, l’article premiat va ser el titulat Mediterranean Tomato-Based Sofrito Sauce Improves Fibroblast Growth Factor 21 (FGF21) Signaling in White Adipose Tissue of Obese ZUCKER Rats publicat a la revista Molecular Nutrition and Food Research la primera autora del qual es l’estudiant de doctorat Viviana Sandoval del grup de recerca “Senyalització Cel·lular”.

Galeria fotogràfica
Fes click aquí per a veure les fotografies de la jornada.